tisdag 31 augusti 2010

Hej, Jag har gjort en uppgift som handlar om kast utan luftmotstånd som jag tycker är bra.

Uppgift: En Sten kastades rakt upp. Den återkom till utgångspunkten efter 1.84s

a) Beräkna den tid det tog att nå högsta punkten.
b) Beräkna utgångshastigheten.
c) Hur högt kom stenen?

Svar: a) Här tar jag bara 1.84/2 för att få ut när stenen nått högsta punkten, som blev 0.92 s.

Svar: b) Eftersom Vy=-g t så satt jag in 9.8*0.92= 9 m/s. Utgångshastigheten är då 9 m/s

Svar: c) Eftersom a=-g får jag formeln s(t)=V0*t - g*t^2/2. Så stenen kom 9*0.92-9.8*0.92^2/2= 4.1 m högt.

3 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Är det möjligt att lösa uppgiften på något annat sätt?

    SvaraRadera
  2. Schyst uppgift och bra utfört! :)
    Om man får blanda sig i så tror jag att man kan lösa ut det med hjälp av integraler också? Exakt hur man räknar ut det är jag däremot osäker på.

    SvaraRadera
  3. Tack, ok ska kolla upp de :)

    SvaraRadera