tisdag 30 november 2010

Kvantfysiken - Går den att förstå?


Ja, kvantfysiken är kanske inte det lättaste att ta till sig, men jag har läst lite om den och kollat på några olika videos om den och ja.. det är inte helt enkelt, men jag börjar ändå få ett hyffsat hum om hur kvantfysiken hänger ihop.

Jag fick även syn på ett intressant program när jag var inne på svtplay:s hemsida så jag tänkte att jag länkar programmet här nedanför!


Själva programmet handlar om en, kanske till synes, enkelt fråga. Nämligen, hur långt är ett snöre? I programmet visar det sig att det inte är en så enkel fråga som man tror! Rekommenderar programmet som sagt och själva kvantfysiken i programmet kommer i slutet, när Alan Davis (programledaren) möter Seth Lloyd, som är professor i kvantfysik.

3 kommentarer:

  1. Intressant dokumentär, verkligen. Som det sägs, inte direkt det enklaste att svara på hur långt ett snöre är.. Det känns nästan som att ju mer kunskap man har ju svårare blir det att bestämma längden..

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det verkar verkligen så! :P

    SvaraRadera
  3. hmmmm, till slut man blev helt förvirrad :S

    SvaraRadera