torsdag 9 december 2010

Fråga 2

Vad är ett svart hål? Vad händer där?

Här kommer lite kortfattad fakta om svarta hål:

Ett svarta hål kan uppstå i centrum av ett supernovautbrott (en supernova är en exploderande stjärna). Man kan tänka ett svart hål är som ett oändligt djupt hål i en gummiduk:


Det som händer vid ett svart hål är att gravitationen där är så hög att inte ens ljus klarar att ta sig där ifrån. Ingen materia kan lämna ett svart hål.

Eftersom inget ljus kan fara iväg från hålet så finns det inget att se. Man kan alltså inte se ett svart hål med blotta ögat.

3 kommentarer:

  1. Du skriver att man kan inte se ett svart hål. Hur kan man då upptäcka det?

    SvaraRadera
  2. jag tycker det är enastående att man lyckas hitta svarta hål när man inte kan se dem. Som ingrid frågar: hur kan man se dem? HAr det inte att göra med att man tittar på vad som händer runt omkring det svarta hålet? har för mig att jag hört det någonstans.

    SvaraRadera
  3. I mitt arbete med artikeln har jag också nämnd kvasarer ;) De kan vi se vid svarta hål

    SvaraRadera